5 tips mot vintertrötthet

Känner du dig extra trött när vi ställer om klockan till vintertid? Här är tipsen som får dig att må bättre.

Många svenskar upplever att de blir tröttare under hösten och vintern. Några får svårare besvär och kan till och med bli deprimerade.

Det finns inga klara bevis för varför några drabbas, medan andra inte har några besvär alls. Däremot vet vi att livsstilen spelar stor roll.

Det här kan du göra:

  • Var ute så mycket som möjligt i dagsljus.
  • Använd inte solglasögon om du inte måste för att du till exempel ska köra bil. Använd inte heller färgade kontaktlinser – du tar upp solljus även genom ögonen.
  • Motionera regelbundet, helst tre gånger per vecka och gärna utomhus.
  • Drick förnuftigt. Alkohol gör att du blir mer mottaglig för årstidsrelaterade besvär, medan koffein kan störa dygnsrytmen. Drick gärna vatten när du är törstig.
  • Försök att ha regelbundna rutiner för hur du sover och äter.

Smyg igång vintertiden

Har du möjlighet till det så kan du också ställa tillbaka klockan 15 minuter varje dag. Då vänjer du sakta din biologiska klocka vid den nya tiden och omställningen blir inte lika dramatisk.

Ett annat tips är att ta en kort promenad på morgonen innan du börjar jobbet. Bäst effekt får du förstås om du lyckas pricka in den medan det är ljust ute.

Du som behöver hjälp

Är du så pass vintertrött eller nedstämd att du får problem i din vardag så tveka inte att söka hjälp. Börja med att kontakta din vårdcentral eller husläkare, eller ring sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177.

Du som behöver mer hjälp är välkommen till någon av våra mottagningar. Du kan antingen kontakta dem direkt eller be din vårdcentral att hänvisa dig till oss.

Publicerad 2015-10-22