Om Coronaviruset: Råd till dig som är orolig

Om du känner dig rädd och oroad av det som händer i världen utifrån coronaviruset är det helt begripligt, särskilt om du redan av andra skäl mår psykiskt dåligt.

Du kanske är orolig för din egen eller någon nära persons hälsa och för hur viruset kommer att påverka ditt liv. Du kanske har overklighetskänslor, har svårt att koncentrera dig eller känner dig väldigt arg. Eller så känner du inte något speciellt, det är också ganska vanligt. Här är några råd som kan vara till nytta:

Prata med någon om hur du tänker och känner

Även om det är normalt att känna sig orolig är det viktigt att du berättar om det du känner och tänker för någon. Särskilt om känslorna blir stora och du inte riktigt ser hur det skulle kunna bli bra igen. Att dela tankar, frågor och känslor med någon hjälper, liksom att tillsammans stå ut med all ovisshet som finns i den här situationen. Prata med någon du litar på, en kompis, någon i familjen, en lärare eller någon annan vuxen. I slutet av denna text hittar du länkar till olika stödlinjer du kan ta kontakt med anonymt.

Om du får behandling, fortsätt med den

Om du får behandling för psykiska problem är det viktigt att du försöker hålla dig till den planering som finns för dig. Tar du någon medicin, fortsätt med det som vanligt. Ta kontakt med din mottagning om du behöver och om du har frågor. Detta är särskilt viktigt om du märker att du börjar må mycket sämre psykiskt. Det är inte meningen att den uppmärksamhet som nu är på smittskydd ska göra att du inte söker psykiatrisk vård om du behöver det.

Skaffa information från pålitliga källor, men låt det inte bli för mycket

Det kommer hela tiden ny information om coronaviruset, vad olika länder gör för att försöka begränsa smittan och hur det påverkar hela världen. Att skaffa sig mycket information kan ge en känsla av kontroll, men försök vara källkritisk. Allt som sprids i sociala medier är inte sant och en del information gör dig bara mer orolig. Håll lagom koll på läget genom att ta del av information från myndigheternas webbsidor och 1177 Vårdguiden.

Försök begränsa tiden du lägger på att scrolla. Ta en paus från sociala media om du känner att det blir för mycket. Kom ihåg att det är du som bestämmer över ditt flöde. Ta bort, blocka eller avfölj det som gör dig mer orolig. Om du har svårt att släppa nyhetsflödet, försök hitta på något att göra som får dig att tänka på annat. Gå på en promenad, prata med en kompis, titta på en film eller lyssna på musik.

Ta reda på vad du kan göra

Om du känner dig skrämd eller panikslagen av viruset, påminn dig att det finns praktiska saker du kan göra för att minska spridningen av det. Det finns många råd på 1177 om att tvätta händerna, hosta och nysa i armvecket, stanna hemma om du är sjuk osv.

Det kan hända att de här råden gör dig orolig och triggar tvångstankar och handlingar som har att göra med tvättande och hygien. Om det blir så för dig, berätta om det för någon. Be dem hjälpa dig och låt människor omkring dig få veta vad som är hjälpsamt för dig och vad som inte är det.

Kom ihåg att rekommendationerna om att tvätta händerna finns för att skydda dig och andra från smitta, men det finns en gräns för vad du kan göra. Så vad som än händer, försök vara snäll mot dig själv.

Fundera också på vad du kan göra för att hjälpa andra. Kanske finns det någon äldre släkting eller granne som behöver praktisk hjälp. Eller någon som är ensam i karantän och behöver få ha kontakt med dig via nätet varje dag.

Håll på dina rutiner

När mycket är osäkert och ovisst hjälper det att hålla sig till sina vanliga rutiner. Det bidrar till en känsla av normalitet. Du kanske vill lägga till några aktiviteter nu som gör att du känner dig lugnare, men försök att få dina dagar att vara så lika din vardag som möjligt. Gå upp, ät och sov på de tider du brukar göra det.

Hitta saker som hjälper dig känna dig lugnare

Precis som alltid är det viktigt att du inte bara försöker hålla dig i god form både fysiskt och psykiskt. Glöm inte bort aktiviteter som brukar hjälpa om du känner dig stressad och orolig, som t ex att skriva ner hur du känner, använda andningstekniker, spela musik eller prata med en kompis.

Tänk framåt och försök förbereda dig

Det kan hända att du framöver behöver hålla dig hemma en period, antingen för att du blir sjuk med feber och hosta eller för att skolan är stängd eller har infört distansundervisning. Prata med din familj om hur det skulle bli för er, och vad ni tänker och känner inför det. Det kan kännas lite trist och som en utmaning. Men man kan också försöka tänka på det som ett tillfälle att leva ett lite annorlunda liv. Fundera på vad du skulle vilja göra under en period av hemmaliv. Hur skulle du hålla kontakten med andra och vad skulle du prioritera för att må bra? Att planera för detta kan hjälpa dig att känna dig mindre orolig.

Det kommer att gå över

Coronaviruset har gjort att vi nu har en mycket orolig situation i Sverige och hela världen. Det kommer att gå över. Det kommer att bli som vanligt igen, även om ingen riktigt vet hur lång tid det kommer att ta.